dinsdag 3 september 2013

Limoen mini cupcakes met een limoen botercrème

Afgelopen weekend heb ik een Verleidelijke Tafel mogen maken op een feest van iemand die 40 werd. Het thema was 'wit met een vleugje groen'. Ik heb zelf geen foto's van de tafel gemaakt, deze zijn gemaakt door een professionele fotografe. Ik heb deze nog niet gekregen, maar ben wel heel benieuwd hoe ze zijn geworden. Zodra ik de foto's heb zet ik ze natuurlijk op mijn blog.

Ik had 3 verschillende Verleidelijke zoete hapjes gemaakt, waaronder deze mini limoen cupcakes. 



Recept Limoen cupcakes met limoen botercrème

Cupcakes (Ongeveer 48 mini cupcakes)
Gebaseerd op het recept vanillecakejes uit: '500 cupcakes' - Fergal Connolly & Judith Fertig

230 g zachte boter
230 g zeer fijne kristalsuiker
230 g zelfrijzend bakmeel
1 tl bakpoeder
4 eieren
Limoenrasp van 1 à 2 limoenen
Limoensap van 1 à 2 limoenen

Verwarm de oven voor tot 180 graden Celsius. Zet de papieren vormpjes in muffinbakplaten.

Doe alle ingrediënten in een middelgrote kom en klop ze met een handmixer in 2-3 minuten tot een bleke, luchtige massa.
De limoen moet je naar eigen smaak toevoegen.

Schep het beslag in de vormpjes en bak de cakejes ca. 15 minuten of tot een spies die je in het midden steekt er droog uit komt. Het ligt ook aan de hoeveelheid sap die je toevoegt hoe lang het ongeveer duurt. Hoe vochtiger het beslag hoe langer de cakejes moeten.

Neem de bakplaat uit de oven en laat ze 5 minuten staan. Zet de cakejes op een rooster en laat ze afkoelen.



Limoen botercrème
Gebaseerd op het recept van Cakies

250 g zachte roomboter
250 g gezeefde poedersuiker (mag ook minder, ligt aan je eigen smaak)
Limoenrasp van 2 limoenen
Limoensap van 2 limoenen

Rasp de limoenen en pers ze daarna uit.
Het limoensap kun je eventueel zeven.
Doe de boter in een kom en mix het kort luchtig. Mix daarna de helft van de poedersuiker erdoor totdat de poedersuiker helemaal is opgenomen.
Voeg daarna de limoenrasp en limoensap toe. Ook hier geldt hetzelfde als bij de cakejes, dat je moet kijken hoeveel ongeveer.
Mix dit weer goed door elkaar en doe daarna de rest van de poedersuiker (of naar smaak) toe de botercrème. Mix tot het een mooi luchtig en romig mengsel is geworden.
Ik mix de botercrème meestal zo'n 10 minuten in totaal.

Nu is de botercrème klaar voor gebruik en kan je ze op de cakejes spuiten.
De crème is ook lekker als vulling voor een taart.






2 opmerkingen:

  1. Zou je voor de creme de boter ook kunnen vervangen door mascarpone of monchou?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Anneke, ja dat gaat volgens mij prima. Met monchou wordt het dan ook nog eens wat frisser van smaak. En mascarpone lijkt mij heerlijk. De houdbaarheid wordt dan wel wat korter.

    BeantwoordenVerwijderen